Saturday, May 9, 2015

Pentingnya detoks untuk tubuh manusia

Apa itu detoksifikasi

Detoksifikasi (detoks) adalah proses pengeluaran racun atau zat-zat yang bersifat racun dari dalam tubuh. 

Hampir semua penyakit degeneratif dapat dihubungkan dengan kondisi keracunan dalam saluran usus (intestinal toxemia). 

Mengapa? 

Kerana setiap jaringan dlm tubuh mendapatkan makanan dari darah, dan darah mendapatkannya dari usus. Setiap zat yang masuk ke dalam tubuh kita akan terserap ke dalam darah melalui dinding-dinding usus. Ini bermkna, toksin yg berada usus juga akan ikut beredar bersama aliran darah sampai ke sel-sel di setiap sudut tubuh kita. Toksin2 inilah yg penyebab terjadinya berbagai kondisi penyakit kronik, akut, dan degeneratif. Juga menurunkan metabilosme bdn dan pra penuaan.

Mengapa perlu detoks?

Salah satu penyebab terbesar terjadinya tokxemia pada usus adalah dari pemakanan seharian kita dan malangnya ramai yang mengambil 90% Makanan yg berasid. Dari makanan yang dimasak secara berlebihan atau diproses, menjadikn makanan2 tidak memiliki enzim lagi. Kerap mengambil mknn berasid spt protein haiwan & lemak. Terlalu banyak mengambil makanan dari sumber protein (haiwan) dan lemak mengakibatkan tubuh mengalami asidosis, atau tggi asid.




Asidosis menyebabkan tubuh bereaksi, spt butir-butir darah melekat satu sama lain, atau terbentuknya jejaring serabut-serabut halus (fibrin) dalam darah. Jejaring serabut-serabut ini yang memberi kesan seolah-olah darah menjadi pekat. Serabut-serabut ini mengakibatkan peredaran sel-sel darah terganggu, sehingga zat makanan dan oksigen ke sel-sel jaringan tubuh terganggu.

Tubuh kita memiliki enzim-enzim  yg berfungsi utk meningkatkan metabolisme dalam tubuh dan jumlahnya adalah amat terhad, juga diperlukan ketika proses pencernaan. Tubuh tidak akan menggunakan enzim-enzim ini apabila makanan yang kita makan masih memiliki enzim. Kekerapan penggunaan enzim tubuh akan mengurangkan effisiensi dan menyebabkan radang pada pankreas. Pankreas adalah organ utama yang menghasilkan enzim-enzim pencernaan pada usus kecil. Gangguan pada pankreas menyebabkan pencernaan tidak lancar dan tubuh semakin tinggi toksin.

Usus besar tidak memiliki kemampuan untuk mencerna makanan. Tubuh akan memadatkan makanan yang tidak dihadam ke sepanjang dinding usus halus. Secara semulajadi proses ini akan mengundang pengeluaran lendir dari sistem kekebalan tubuh yang ada pada dinding-dinding usus. Keadaan ini akan mengakibatkan sembelit dan penyumbatan pada saluran usus besar. Setelah beberapa lama, kotoran ini akan membusuk dan menghasilkan gas beracun. Gas lebih mudah terserap melalui pori-pori halus pada dinding usus, mengalir

dalam darah dan masuk ke sel-sel tubuh dan memimbulkan pelbagai penyakit.

Pembersihan besar-besaran atau detoksifikasi yang dilakukan secara berkala, perlu bagi tubuh kita. Selain untuk mengurangkan sisa2 beracun dari dalam tubuh, juga menyebabkan organisme pembawa penyakit atau virus tidak mampu bertahan dan berumah dalam tubuh yang bersih. 

Terapi detoks paling mudah dan sudah diamalkan oleh tok nenek & moyang kita  adalah dgn puasa. Dengan pola makan yang lebih sederhana dan semulajadi saja, manusia dahulu sudah faham bahawa sesekali dlm temph yg pjg  tubuh perlu detoks. Puasa merupakan salah satu cara efektif detoksifikasi. Pembersihan dan detoks meningkatkan proses semulajadi pengeluaran toksin dari tubuh kita. Organ utama yg menjadi target dalam program pembersihan racun yang efektif adalah usus besar (pengeluaran) dan liver (detoksifikasi).
Detoks seharusnya menjadi lebih penting bagi manusia moden dengan tabiat Pemakanan yang cenderung meninggalkan lebih banyak sisa bhn pengawet, termasuk pewarna & perasa.

Toksin mengakibatkan proses penuaan awal dan kerosakan pada sel tubuh dgn lebih cepat. Waktu tidak ada hubungannya dengan penuaan. Penuaan atau proses degenerasi semata-mata adalah kerana toksin dan dehidrasi yang kita biarkan ianya terpendam selama bertahun-tahun.





Untuk keterangan yang lebih details tentang produk detoks CMD Drops
sila SMS/WA : 012-3252960 (Aysha)
atau Add saya di FB : Aysha Zachary




info berkaitan
  • detoks dengan cmd drops
  • kepentingan utk detoks
  • penuaaan awal
  • mineral penting untuk tubuh
  • terapi detoks
  • penawar penyakit kritikal
  • detoks itu penting 


No comments:

Post a Comment